Zakres, cele i założenia Systemu
Uczelniany System Zarządzania Jakością Kształcenia
W Warszawskim Uniwersytecie Medycznym funkcjonuje System Zarządzania Jakością Kształcenia wspierający rozwój uczelnianej kultury jakości. Ogólne ramy Systemu określa uchwała nr 15/2015 Senatu Uczelni. System służy realizacji „Polityki jakości kształcenia” Uczelni i wzmocnieniu jej potencjału dydaktycznego. Na poziomie wydziałowym, celem Systemu jest zapewnienie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia poprzez wsparcie indywidualnych i instytucjonalnych wysiłków w tym zakresie.
System jest tworzony przy udziale społeczności akademickiej i interesariuszy Uczelni:
-
zgodnie z wymaganiami i wytycznymizewnętrznymi, w tym postanowieniami Procesu Bolońskiego i Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (w szczególności według Standardów i wskazówek zapewnienia jakości kształcenia w EOSW opracowanych przez ENQA),
-
zgodnie z wizją, misją i strategią Uczelni,
-
z uwzględnieniem autonomii i specyfiki Wydziałów,
-
w oparciu o uczelniane, krajowe i międzynarodowe dobre praktyki i dotychczasowe doświadczenia w zakresie zarządzania jakością kształcenia,drogą szerokich konsultacji i dialogu,
z poszanowaniem wartości i tradycji akademickich.
Efektywność systemu uczelnianego jest weryfikowana m.in. przez zewnętrzny system zapewnienia jakości (akredytacje).
Za jakość kształcenia odpowiedzialni są wszyscy członkowie społeczności akademickiej Uczelni, w tym władze, nauczyciele akademiccy, pracownicy administracji, studenci, doktoranci oraz słuchacze studiów podyplomowych Uczelni – poprzez swoją postawę i działania.
Formalna struktura organizacyjna Systemu służy zapewnieniu, ocenie i doskonaleniu jakości kształcenia w Uczelni, jak również ma za zadanie inspirować, wspierać i koordynować indywidualne oraz instytucjonalne działania w tym zakresie.
Podstawową strukturę organizacyjną Systemu wspierającą Władze WUM w zarządzaniu jakością kształcenia tworzą:
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia,
- Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia,
- Biuro Jakości i Innowacyjności Kształcenia.